הצצה מאחורי הקלעים

טלויזיה, חלק כל כך מרכזי בחיי כולנו. רובנו צופים בה ימים ולילות מבלי בכלל לחשוב על כל אותם אנשים מאחורי הקלעים שהופכים את הדמויות המרצדות שעל המסך לחלק בלתי מחיינו.
מאחורי הסדרה האהובה עליכם עובדים במרץ במאים, מפיקים, מלבישות, מאפרים, צלמים, אנשי סאונד, תאורה, עורכים והרשימה הולכת וגדלה..
לכל אחד מהם חלק חשוב בהפיכת תסריט למציאות. כמאפרת אני זוכה לא פעם לקחת חלק בעשייה הקסומה הזו ונזכרת עד כמה באמת מורכבת עבודתו של המאפר ועל כן, הנה כמה מושגי יסוד וטיפים עבור אלו מכן שניגשים לעבודה שכזו בפעם הראשונה.

יש נטייה לחשוב על איפור ככלי המשפר את מראהו של אדם אך בניגוד לאיפור כלה שכל מטרתו לגרום לה להרגיש יפה ומיוחדת, איפור טלויזיה יכול אף לחרב את מראהו של המאופר.
אם באיפור כלה אתם אלה שקובעים כיצד ובאילו גוונים לאפר, באיפור טלוויזיה ההחלטה נעשית בשיתוף עם הבמאי, התסריטאי ולעיתים גם עם המלבישה. ברוב ההפקות גם אינכם המאפרים היחידים וחייב להיות תיאום מלא בין מאפרת האולפן למאפרת צילומי החוץ הנערכים מחוץ לאולפנים.
גם משך העבודה שונה באופן קיצוני, אם איפור כלה לוקח לכם שעה ובזה סיימתם, עבודה על סט צילומים
לוקחת שעות רבות, ימים שלמים ולפעמים אף חודשים.

למאפר טלויזיה בסדרה או סרט יש חלק חשוב ומהותי בתמיכת התסריט, אופי הדמויות ואמינותן של סצנות שונות תלויה לא פעם בכשרונו ומקצועיותו של המאפר והעבודה היא אינטנסיבית וקשה, הדורשת מאיתנו להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק.

הכירו את המושג "ברייקדאון"
זהו למעשה מסמך ובו פירוק הסצנות המצטלמות ביום צילום לפי לו"ז. תמצאו בו את כל המידע הדרוש לכם על מנת לבצע את עבודתכם היטב. בעזרת ה"ברייקדאון" תדעו את מי צריך לאפר קודם, לאיזה דמות ומתי היא צריכה להיות מוכנה. מכיוון שהפקות הן דבר דינאמי, וודאו מול המפיק בתחילתו של כל יום כי יש ברשותכם את הברייקדאון הכי עדכני.

ברייקדאון

ימי צילום הם עסק יקר וכל דקה יקרה מפז ועל כן מלאכת האיפור צריכה להיות זריזה ומדוייקת לפי לוח הזמנים שקבעה ההפקה, לרוב תמצאו בסמוך למאפרת איש הפקה עם מכשיר קשר, שכל תפקידו לוודא כי סיימת את עבודתך תוך דקות ספורות. "כמה זמן ?!!!" היא השאלה הכי נפוצה שתשמעו כשתעבדו על הסט.
כאן נדרשת מכן תשובה אמיתית ומקצועית שכן אנשים רבים מחכים רק לכם על מנת להמשיך את יום הצילום. זיכרו לשמור על תקשורת מלאה עם איש ההפקה, היו סובלניים על אף הלחץ שמופעל עליכם, שימרו על חיוך ותנו הערכת זמן סבירה על מנת שיוכל לעדכן את שאר אנשי ההפקה.

הטאלנט, אותו מאופר שכל כך חיכיתם להכיר ולאפר. זו יכולה להיות שחקנית מאד מוכרת או קומיקאי אהוב במיוחד, לרוב כולנו חוטאים בהערצה כזו או אחרת אך פה אין לה מקום. זיכרו, זהו מקום העבודה שלו. הוא ער שעות רבות, מונית אספה אותו מבייתו ב 4 בבוקר על מנת שיהיה בזמן על הסט וזאת לאחר שיום לפני שיחק בהצגה עד השעות הקטנות של הלילה. אתם, בדרך כלל, האדם הראשון שפוגש אותו ועל כן, היו נעימים, סובלניים ורגישים לצרכיו ויותר חשוב מהכל, היו דיסקרטיים. זה אמנם מפתה לצלם תמונות "לפני אחרי" של טאלנט מפורסם או לשתף את העולם ברכילות עסיסית שזה עתה שמעת בחדר ההלבשה אך אלו רק יהרסו את שמכם וימנעו מרבים לרצות לעבוד איתכם. שאלו את הטאלנט לגבי צילום ופרסום תמונות, שמרו מידע לעצמכם, היו אנשי סוד ודלתות רבות יפתחו בפינכם.

"לוקיישן", מושג שרובכם ודאי מכירים אך לאלו מכם ששומעים אותו בפעם הראשונה, הלוקיישן הוא האזור בו מצולמת סצנה, באזור זה מקימים את סט הצילום. לא פעם תיתקלו במסמך ה"ברייקדאון" שלכם במעבר לוקיישנים הדורש מכם לארוז את ציוד האיפור בזריזות ופריקתו מחדש בלוקיישן הבא. היו מסודרים, הקפידו לא להשאיר דבר בשטח, שימרו על סדר קבוע לציוד האיפור שלכם והדבר יקל עליכם ברגעי לחץ.

לוקיישן צילום הסרט " מצודת כח" אולמן הפקות איפור אפקטים: שחר גפני

לוקיישן צילום הסרט " מצודת כח" אולמן הפקות
איפור אפקטים: שחר גפני

"פריים" הוא מושג חשוב עבור כל מאפר שהרי בסופו של דבר עליו לדאוג אך ורק למה שנמצא בתוכו. ה"פריים" הוא כל מה שמצטלם באותו הרגע על ידי הצלם ויוקרן אל הצופה בסוף התהליך. תארו לעצמכם שערכתם תיקון איפור למישהו שבכלל לא מצטלם כרגע ורק נמצא על הסט? הקפידו כל הזמן להיות מעודכנים, אל תתביישו לשאול מה בדיוק מצולם והאם מדובר בתקריב (קלואז אפ) או בצילום מרחוק (לונג שוט).

ולסיום, הכירו את המוניטור, אותו מסך קטנטן ויחיד על הסט, הוא הבית שלכם אלא שאתם חולקים אותו עם הבמאי ועוזר הבמאי.

הצצה במוניטור מתוך " מצודת כח" אולמן הפקות איפור אפקטים: שחר גפני

הצצה במוניטור מתוך " מצודת כח" אולמן הפקות
איפור אפקטים: שחר גפני

השתדלו לא להפריע, עימדו מהצד והביטו במסך הקטן, בעזרתו תוכלו לראות מה ומי מצטלמים כרגע וכיצד הם נראים. במידת הצורך גשו בזריזות ובצעו תיקוני איפור. אלו נקראים בשפה המקצועית "טאצ' אפים".
הקפידו לארגן לכם תיק "טאצ' אפ" צמוד ובו כל כלי האיפור והאביזרים לתיקון מהיר של איפור בשטח.
במידה ולא ניתנת לכם האפשרות להיות צמודים למוניטור, היו קרובים ושימרו על תקשורת מלאה עם הצלם או המפיק על מנת שיזעיקו אתכם אל הסט כשצריך לבצע תיקון איפור כזה או אחר. הקפידו להגיע לעבודות מסוג זה עם נעליים נוחות לריצה והליכה, היו עיניניים והקפידו לעשות את עבודתכם נאמנה שכן היא חלק חשוב ואפילו מרכזי בבניה של פנטזיה קסומה שנקראת טלויזיה.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s