והדם זורם – מאחורי הקלעים

את מיקי יוסף, במאי והבעלים של "בית תוכן" הכרתי השנה על הסט של הקדם אירוויזיון, ניצלנו רגע של הפוגה ביום הצילומים האחרון וישבנו לקשקש קצת, נדמה שכבר אז קלטנו שאנחנו פחות או יותר באותו ראש ומחפשים את הפרוייקטים היותר מיוחדים ועל כן כשמפיק מטעמו יצר איתי קשר לקראת צילומים של הדרמה התקופתית "מצודת כח" היה ברור לי שאני לא מפספסת אותה.

החלק שלי ב"מצודת כח" היה מאד ממוקד. מחלקת האיפור מנתה 3 מאפרות, 2 היו אחראיות על האיפור הרגיל ואילו אני הייתי אחראית על האפקטים המיוחדים. בשיחה מקדימה עם מיקי היה ברור לי שאני חייבת לעשות כמה תרגולים וטסטים טרם יום הצילום הקרב ובא ואז החל החיפוש אחר חומרים ושלל אלתורים כדי להגשים את חזונו שלי מיקי.

בתסריט תוארו מספר רב של אפקטים מיוחדים חלקם קלים חלקם יותר מורכבים אך המורכבת ביותר הייתה  פציעה של אחת מן הדמויות בתסריט אשר נפגעת בצווארה מפיצוץ רימון (עליו היה אחראי באשיר הגדול !!!) ונדרשתי לדאוג לזרימה שוטפת של דם מתוך צווארו של ה"פצוע".

כאן החל מסע החיפוש שלי לאלתר מערכת הזרקת דם שכן רק בישראל מאפרים נדרשים ליצור אפקטים בסגנון "KILL BILL" בתקציב של "הקיץ של אביה" ומי שכבר מכיר אותי יודע שאני דווקא נהנית מהיכולת לאלתר ולחשוב זריז על פתרונות בתקציבים קטנים.

בהתחלה ניסיתי את המערכת הפשוטה ביותר – מזרק וצינור, נרכשו מזרקים בקטרים שונים בבית המרקחת המקומי וצינורות בקטרים שונים על מנת שיתאימו למזרקים השונים, את הצינורות מצאתי בחנויות בע"ח למינהן.

החסרון העיקרי של מערכת כזו הוא שכמות הדם המלאכותי, גם במזרק הכי גדול אינה מספיקה ליותר מ"טייק" אחד ובטח שלא תניב זרימת דם מספקת ל"טייק" טוב ועל כן הרעיון הזה נשאר כמערכת גיבוי למקרה שלא אאלתר פתרון אחר.

1

את הפתרון היותר מוצלח מצאתי דווקא בחנות DIY כזו או אחרת במחלקת הגינון, מיכל ריסוס לגינה מכיל בתוכו משאבה והמיכל מספיק גדול כדי להכיל כמות ענקית של דם, המיכל שאני רכשתי היה הקטן ביותר שמצאתי (1.5 ליטר). קצת עבודת פירוק והרכבה וסידרתי למיכל צינור ארוך מספיק כדי לאפשר לי חופש תנועה על הסט. נאלצתי לערוך מעט שינויים בפיית המיכל ולחבר מספר צינורות יחד כדי שאוכל להרכיב את הצינור אל המיכל רגע לפני הצילומים שכן קצה הצינור שאינו מחובר למיכל יוחבא בתוך עבודת האיפור שתעשה על השחקן שדמותו פצועה ואין טעם שהשחקן יסתובב עם בקבוק ענק מלא בדם מלאכותי כל היום.

2

השלב הבא היה ריכוז חומרי האיפור עצמם. אז הפעם מכיוון שלא ניתן לי זמן רב על מנת לארגן את הכל ויתרתי על האפשרות להזמין חומרי איפור מחו"ל ונשארתי בארץ. טלפון אחד לסניף קריולן בראשון לציון ונרכשו להם: דם מלאכותי בכמויות אדירות, לטקס נוזלי, קפסולות דם ומגוון צבעי שמן שנוספו כמובן לתיק איפור האפקטים שכבר יש לי ומלא במגוון מוצרים מהארץ ומחו"ל.

3

התוספות שנדרשו לטובת ההפקה.

כעת עוברים לשלב הטסטים, טסט ראשון היה של מערכת הזרקת הדם ללא כל איפור והוא נעשה במקלחת שלי. הטסט הוגדר כהצלחה לאחר שדיללתי מעט את הדם המלאכותי הסמיך וכן, לקח לי שעה אבל המקלחת נשארה נקייה לאחר הטסט הנפלא הזה.
4

כעת לחלק של האיפור עצמו, אימי הסכימה להתנדב לניסוי ותרגול האיפור נעשה עליה, בגדול רק רציתי לוודא שהצינור שבחרתי רך מספיק וקל מספיק כדי שאוכל להסתירו מתחת לאיפור ועל כן את הטסט לא ערכתי על צווארה אם כי על פרק ידה והשתמשתי במערכת הזרקת הדם הפשוטה (מזרק וצינור).
איפור אפקטים שחר גפני

אז כפי שאתם יכולים לראות הצינור מושתל מתחת לאיפור הפציעה, ברגע שאפעיל את מערכת הזרקת הדם שלי, דם יזרום החוצה מתוך נקב שנמצא בלב הפציעה המלאכותית, את הצינור במקרה הזה יחביא שרוול החולצה. למענכם הזזתי את השרוול ואתם יכולים לראות את הצינור. במידה והפציעה היא בצוואר, הצינור יועבר מעורפו אל גבו של השחקן ומשם החוצה אל מיכל הדם המלאכותי שלי.

מכיוון שידעתי שיהיו לא מעט שירצו לראות את העניין הזה בפעולה, דאגתי לצלם את הטסט עבורכם והנה הוא לפניכם:

לאחר הטסט ידעתי שאני מוכנה, צילום הוידאו נשלח אל מיקי (במאי הסרט) ולו בשביל להרגיע גם אותו שהכל הולך לעבוד בדיוק כמו שצריך. כל הציוד נוקה וסודר לקראת הצילומים, וכשהגעתי לסט שהיה ממוקם בלב יער שוהם מייד ארגנתי את שולחן העבודה שלי.
6

הצילומים, צילומי לילה ולאט לאט מתוך קרון האיפור יוצאים שחקנים מלאי פציעות ודם בדיוק כפי שמיקי ביקש, מאחורי כל פציעה יש הגיון לפי סיפורה של כל דמות, למיקום הפציעה ודרגתה יש משמעות חשובה בשמירה על אמינות הסיפור שהוא אגב סיפור אמיתי שמיקי שחזר לפרטי פרטים. את אלבום התמונות המלא (כ 70 תמונות) תוכלו למצוא בעמוד הפייסבוק שלי "שחר גפני איפור אמנותי" יחד עם הסברים כמעט על כל תמונה.

אך למען הפוסט אצרף כאן כמה היילטים מיום הצילום המהנה הזה
איפור אפקטים מיוחדים שחר גפני

אני חייבת לציין שזו הייתה אחת מההפקות שהכי נהניתי בהן, העובדה שנאלצתי לבנות משהו מאפס, לאלתר באמצעים בייתים כדי להשיג תוצאה מקצועית לחלוטין, העבודה עם במאי שיודע להעביר לשאר אנשי הצוות את החזון שלו במקצועיות נדירה שלא הותירה שום ספק באשר לתוצאה שצריך לספק היוותה ערך מוסף לכל העבודה הזו. זו אמנם עבודת איפור לכל דבר וזה המקצוע שלי אך משהו בהפקה הזו היה קצת מעבר.

מעוניינים לדעת יותר ? אחת מן ההשתלמויות שאני מעבירה בעשור האחרון מעניקה הצצה נדירה אל עולם איפור האפקטים המיוחדים ותוכלו למצוא גם אותה בעמוד סדנאות איפור שבאתר שלי.

2 מחשבות על “והדם זורם – מאחורי הקלעים

  1. מטריף!!!! כל הכבוד על האלתורים וכמובן על העבודה המדהימה ואמיתית למראה!!!
    בדר"כ אני לא משתפת גברים בעבודות איפור (מסיבות ברורות מאליהן :P) אבל את זה הייתי חייבת להראות לאחי שממש ממש התלהב! 🙂

    אהבתי

כתיבת תגובה